Stel jezelf en je school even voor?
"Ik ben Sandy Evrard, coördinator en leerkracht van de slagersopleidingen bij CVO Cervo-GO! Al heel wat jaren ben ik actief in de slagersschool in Diksmuide, waar ik net als mijn collega’s, Tom en Hein, nog elke dag vol passie toekomstige slagers, medewerkers in de slagerij en vleesbewerkers opleid. Onze slagersschool is een echt bedrijf. Volwassenenonderwijs en leerplichtonderwijs gaan hand in hand om samen een sterke school te zijn. Wij produceren voor onze eigen didactische winkel, maar we verzorgen ook het vlees voor zo’n 3.500 schoomaaltijden per week voor de Scholengroep Inspira. Voor de vleesbewerkers heeft het CVO een aparte uitsnijderij. Onder het toezicht van het FAVV versnijden wij het vlees dat terug in de winkels terecht komt.
Ons centrum, CVO Cervo-GO!, is een centrum voor volwassenenonderwijs gelegen in de Westhoek. In ons centrum staat de cursist centraal en willen we vooral inzetten op opleidingen op maat voor alle leeftijdsgroepen. We zetten eveneens ook sterk in op beroepsgerichte opleidingen, waaronder onze welgekende opleidingen vleesbewerker, medewerker in de slagerij en slager-spekslager. Vanover heel het land komen cursisten naar onze slagersopleidingen. Hier bij ons is er voor iedereen wat wils of zoals we zouden zeggen “voor ieders bek wat spek”. We organiseren trajecten in samenwerking met VDAB en begeleiden de cursisten naar werk."
Waarom koos je ervoor om lesgever te worden?
"Lesgeven is voor mij een passie. Ik leerde de stiel al van mijn vader en was meteen een gepassioneerde slager in wording. De kennis en kunde van dit mooie beroep wil ik dan ook graag delen met anderen. Doorheen de jaren heb ik goede contacten met het werkveld en onze samenwerkingspartners, nl Colruyt en Vannieuwenhuyse NV. Dankzij de medewerking van zo’n 30 stageplaatsen kunnen we de cursisten snel in het werk steken."
"Ieder jaar gaan gemotiveerde slagers aan de slag bij onze partners en sommige groeien ook door tot een leidinggevende functie. Dit zorgt voor een enorme voldoening op het einde van de opleiding voor mezelf en voor het team. Voor mij zijn lesgeven en slager één, beide zijn een beroep met passie."
Hoe ervaar je de evolutie in het slagersonderwijs de laatste 10 jaar?
"We zien helaas dat de stiel het de laatste jaren moeilijk krijgt. Er studeren ieder jaar wel nog slagers en vleesbewerkers af, maar minder en minder jongeren/volwassenen kiezen voor deze stiel. Het is ook een beroep dat veel inzet vergt, want het is meer dan worsten draaien alleen. (Vroeg uit de veren, toonbank aanvullen, nieuwe recepten uitvinden, temperatuur ..)"
Heeft jouw school last van het watervalsysteem of kiezen cursisten bewust voor jullie school?
"Onze cursisten komen bewust het vak leren en maken ook de keuze om van ver naar onze school af te zakken (cursisten komen van West-Vlaanderen maar ook van Brussel, Limburg, etc). Onze school heeft een hoge reputatie in de streek en is ook één van de enige slagerijopleidingen in Vlaanderen voor volwassenen, we zijn dus uniek! Soms gebeurt het wel eens dat een cursist afvalt, maar dit is eerder een uitzondering op de regel."
Wat is de ambitie van de meeste eindejaars?
"Onze cursisten willen het liefst gaan werken in één van onze partnerbedrijven, maar sommigen kiezen er ook bewust voor om zelf een slagerij te openen. Dit zijn onze echte die-hards. Zelf vinden we het erg belangrijk om onze cursisten goed te begeleiden/oriënteren bij de zoektocht naar werk. We zorgen altijd voor een goede doorstroom en kijken welk bedrijf/job het best past bij die ene cursist, echt maatwerk dus. Hiervoor werken we samen met VDAB."
Moeten leraren hun cursisten uitdagen tot meer ambitie?
"In ons centrum staat de cursist centraal en zetten we ook maximaal in op de ontplooiing van de cursist. Wij koesteren iedere ambitie van elke cursist en proberen hen hierin ook maximaal te begeleiden. Onze opleiding is een warmbiteuze opleiding, waarin iedereen gestimuleerd wordt om het beste van zichzelf te geven."
OESO signaleert in één van haar laatste onderzoeken de grote kloof tussen toppers en (sociaal) zwakke leerlingen. Hoe krijgen we deze in de toekomst mee volgens jou? Zet jouw school daarop in, hoe?
"Het verkleinen van de kloof tussen toppers en (sociaal) zwakke leerlingen is een complex probleem dat verschillende aanpakken vereist. Om deze kloof te dichten bieden wij in onze opleiding extra ondersteuning voor cursisten. Wij zetten maximaal in op taalcoaches voor anderstaligen, aangezien er veel anderstaligen bij ons terecht komen. Door te werken met deze taalcoaches versterken we ook de arbeidskansen voor onze cursisten."
Kunnen initiatieven als duaal leren meer jongeren tot een diploma motiveren, zo ja, hoe?
"Ja, initiatieven als duaal leren kunnen jongeren motiveren om een diploma te behalen. Duaal leren biedt namelijk een praktijkgerichte aanpak waarbij jongeren kunnen leren door te werken en te studeren tegelijkertijd. Dit kan een positieve impact hebben op de motivatie van jongeren, omdat ze direct ervaring opdoen in het werkveld en een duidelijk zicht hebben op hun toekomstige carrièremogelijkheden. Duaal leren vindt nu zijn opmars in het volwassenenonderwijs. Het lijkt mij ook zeker interessant om deze piste eens te bekijken voor onze cursisten.
Duaal leren biedt ook voordelen voor werkgevers, omdat zij toegang krijgen tot gemotiveerde en goed opgeleide werknemers die al praktische ervaring hebben opgedaan tijdens hun opleiding. Dit kan leiden tot betere prestaties op de werkplek en een hogere retentie van personeel.
Om duaal leren effectief te maken, is het belangrijk om goede samenwerking tussen onderwijsinstellingen en werkgevers te faciliteren. In Cervo staan wij al jaren met onze ene voet op de opleidingsvloer en de andere in het werkveld."
Hoe zie je de toekomst van het slagersonderwijs, van de leerlingen, van de leraars binnen dit onderwijs?
"Er zit nog heel veel potentieel in ons slagersonderwijs. Er zijn nog ieder jaar cursisten die het beroep met passie willen aanleren en uitvoeren. We moeten verder inzetten op digitalisering in ons onderwijs en het levensechte werk binnenhalen bij ons op school. Onze opleiding moet het spiegelbeeld worden van het werkveld, zodat cursisten meteen gepassioneerd raken door de opleiding en ook klaargestoomd worden voor het werkveld. Daarnaast ben ik ook voorstander van het gepersonaliseerd leren. Een opleiding op maat per cursist, afhankelijk van hun toekomstplannen. We moeten de intrinsieke motivatie van de cursist blijven aanwakkeren en hun doelen stellen die bij hun mogelijkheden passen. De doelstellingen worden aangepast aan de cursist afhankelijk van waar hun ambities liggen, dit wordt het onderwijs waarop wij nu al inzetten."
Red. Alexander Rosseel.